5. september 2024
Lukning af virksomhedNår et selskab træder i likvidation, skal der udarbejdes et likvidationsregnskab, der skaber overblik over likvidationens indvirkninger. Her får du indblik i, hvad du skal være opmærksom på ved udarbejdelsen af likvidationsregnskabet.
Indhold
Mads Lykke Hansen
Advokat, Afdelingsansvarlig for Erhverv
Et likvidationsregnskab er et særligt regnskab, som et selskab i likvidation skal udarbejde. Det omfatter årsregnskabets normale indhold samt en likvidationskonto, der giver et overblik over op- og nedskrivninger, boomkostninger og andre relevante forhold. Likvidator udarbejder desuden en beregning om likvidationsforløbet og en afviklingsoversigt for udlodninger.
Der er to primære metoder til at lukke et solvent selskab: opløsning ved betalingserklæring og opløsning ved solvent likvidation. Ved opløsning via betalingserklæring kan dette ske uden indsendelse af årsrapport, mens en solvent likvidation kræver udarbejdelse af likvidationsregnskab.
Et likvidationsregnskab dækker perioden fra det seneste årsregnskab frem til likvidationens afslutning. Det skal indberettes sammen med de årsrapporter, der afsluttes under likvidationen. Perioden kan dække mere eller mindre end 12 måneder, men må maksimalt strække sig over 17 måneder.
Likvidationsregnskabet udarbejdes af likvidator, som kan være en advokat eller en anden myndig person. Det afsluttende regnskab skal revideres af en godkendt revisor, men det behøver ikke nødvendigvis at blive udarbejdet af en revisor.
Likvidator godkender og underskriver likvidationsregnskabet, som derefter indberettes til Erhvervsstyrelsen. Regnskabet vedlægges som bilag til anmeldelsen af selskabets afsluttende likvidation via Virk.dk, mens årsrapporten indberettes særskilt.
Mandag-fredag kl. 09-16
© Nemadvokat 2024
CVR nr.: 33 38 30 53
Stationsparken 26. 2., 2600 Glostrup
© Nemadvokat 2024