5. september 2024

Drift af virksomhed

Kundeklausul

En kundeklausul er en aftale, der forhindrer en medarbejder i at kontakte virksomhedens kunder i op til 12 måneder efter fratrædelse. Klausulen gælder kun for kunder, medarbejderen har haft kontakt med inden for de seneste 12 måneder. Medarbejderen har krav på kompensation på 40-60 % af lønnen, afhængigt af klausulens varighed.

Indhold

Mads Lykke Hansen

Mads Lykke Hansen

Advokat, Afdelingsansvarlig for Erhverv

Drift af virksomhed

Hvad er en kundeklausul?

En kundeklausul er en aftale mellem en medarbejder og en arbejdsgiver, der begrænser medarbejderens mulighed for at have forretningsmæssig kontakt med virksomhedens kunder, leverandører eller andre forretningsforbindelser efter fratrædelse. Formålet er at beskytte virksomheden mod, at en tidligere medarbejder udnytter sin viden om virksomhedens kunder i en anden sammenhæng.

Hvem kan blive pålagt en kundeklausul?

Alle medarbejdere i en virksomhed kan blive pålagt en kundeklausul, uanset deres stilling. Dog er det vigtigt at bemærke, at reglerne for konkurrenceklausuler, som også begrænser medarbejderes muligheder efter fratrædelse, er anderledes og ikke gælder for alle medarbejdere.

Regler for kundeklausuler

Kundeklausuler indgået efter 1. januar 2016 er underlagt nye regler, der beskytter medarbejderen. Klausuler indgået før denne dato følger de tidligere regler og skal ikke ændres.

Hvilke kunder er omfattet?

En kundeklausul omfatter kun de kunder, som medarbejderen har haft erhvervsmæssig kontakt med inden for de sidste 12 måneder før fratrædelsen. Medarbejderen må altså ikke kontakte disse kunder i sit nye job, men må godt arbejde i samme branche eller hos en konkurrent.

Virksomheden skal udarbejde en liste over de kunder, der er omfattet af klausulen, som medarbejderen skal modtage før fratrædelse.

Varighed af en kundeklausul

En kundeklausul kan maksimalt gælde i 12 måneder efter medarbejderens fratrædelse. Arbejdsgiveren kan vælge at gøre klausulen kortere, men ikke længere end 12 måneder.

Krav på kompensation

Medarbejdere, der er pålagt en kundeklausul, har krav på kompensation fra virksomheden. Hvis klausulen gælder i op til 6 måneder, udgør kompensationen 40 % af medarbejderens tidligere løn. Gælder klausulen op til 12 måneder, udgør kompensationen 60 %. Finder medarbejderen andet passende arbejde i perioden, nedsættes kompensationen til henholdsvis 16 % eller 24 % af den tidligere løn.

Overtrædelse af klausulen

Hvis en medarbejder bryder kundeklausulen, kan virksomheden kræve erstatning. Virksomheden skal dog bevise, at den har lidt et økonomisk tab. Hvis en konventionalbod er aftalt, skal denne betales uanset tab, og beløbet kan udgøre op til 6-12 måneders løn.

Hvornår træder kundeklausulen i kraft?

Kundeklausulen træder i kraft ved medarbejderens fratrædelse, enten ved egen opsigelse, opsigelse fra arbejdsgiveren eller bortvisning. Medarbejderen skal have været ansat i mindst 6 måneder for at kunne pålægges en kundeklausul.

Mads Lykke Hansen

Tag en snak med Mads

Hurtigt svar
Gratis formøde
Personlig rådgivning