23. september 2024

Guides til erhverv

Fradrag i enkeltmandsvirksomhed: Nemguide

Indhold

Har du styr på, hvilke udgifter du kan trække fra i skat i din enkeltmandsvirksomhed? Mange af dine udgifter er fradragsberettigede, hvilket betyder, at du kan trække dem fra i din skatteopgørelse. I denne artikel kan du læse mere om, hvilke udgifter du kan trække fra i din enkeltmandsvirksomhed.

Hvad er en enkeltmandsvirksomhed?

En enkeltmandsvirksomhed er en personlig virksomhed, hvor der kun er én ejer. Som ejer hæfter du personligt for al virksomhedens gæld. Til gengæld er der ikke krav om startkapital, som der er i kapitalselskaber, hvor hæftelsen er begrænset.

Hvad betyder fradrag?

Et fradrag er et beløb, som du kan trække fra din indkomst for at reducere den skat, du skal betale. Der findes fradrag, som automatisk bliver trukket fra, men de fleste fradrag skal du selv registrere, når du udfylder din forskudsopgørelse.

Hvornår kan jeg få fradrag?

Når du driver en enkeltmandsvirksomhed, kan du få fradrag for de udgifter, der er nødvendige for at sikre virksomhedens indtægt. Det er dog vigtigt, at du kan dokumentere udgifterne.

Eksempler på fradragsberettigede udgifter inkluderer:

• Maskiner og inventar

• Telefon- og internetudgifter

• Udgifter til varekøb

• Advokat- og revisorudgifter

• Vedligeholdelse af lokaler

• Forsikringer

• El og varme

• Husleje for lokaler

Vær opmærksom på, at du ikke kan trække private udgifter fra, selvom de er betalt gennem virksomheden.

Sådan får du fradrag

Du trækker fradragsberettigede udgifter fra i virksomhedens årsregnskab ved at indføre dem som udgifter. Disse udgifter bliver dermed fratrukket virksomhedens resultat, som skal indberettes i oplysningsskemaet.

Udgifter i forbindelse med opstart

Når du opretter din virksomhed, kan du få fradrag for visse udgifter, du har haft op til seks måneder før oprettelsen. Dette kan f.eks. være telefonudgifter, løn, husleje for lokaler og reklameomkostninger. Jo tættere på opstarten, udgifterne er afholdt, jo større er sandsynligheden for, at de kan fratrækkes.

Reklame- og repræsentationsudgifter

Udgifter til reklamer, annoncer eller markedsføringsaktiviteter kan trækkes fuldt ud fra i regnskabet. Repræsentationsudgifter, som bruges til at pleje forretningsforbindelser, kan du trække 25 % af fra. Husk at gemme alle bilag og at notere, hvad pengene er blevet brugt til.

Eksempler på repræsentationsudgifter kan være måltider, gaver, restaurationsbesøg eller udgifter til begivenheder som fødselsdage eller jubilæer.

Telefon og internet

Alle erhvervsmæssige udgifter til telefon og internet er fradragsberettigede. Driver du virksomheden hjemmefra, kan du få fuldt fradrag for fri internetforbindelse. For fri telefon skal du dog betale skat, hvis du bruger telefonen privat.

Lokaler og inventar i privat hjem

For at få fradrag for lokaler i din private bolig, skal lokalerne udelukkende bruges til erhverv. Et arbejdsværelse, som ikke kan bruges privat, kan give dig fradrag, men kun hvis du kan bevise, at rummet og inventaret anvendes erhvervsmæssigt. Hvis du bruger inventaret halvt til erhverv og halvt privat, kan du trække 50 % af udgifterne fra.

Drifts- og anlægsudgifter (afskrivninger)

Du kan både trække driftsudgifter og anlægsudgifter fra i din virksomhed. Driftsudgifterne, som f.eks. kontorartikler og benzin, kan fratrækkes fuldt ud, hvis de koster under en vis beløbsgrænse. For større udgifter, som f.eks. maskiner eller firmabiler, kan du afskrive udgifterne over flere år.

Brug af privat bil

Hvis du bruger din private bil til erhverv, kan du få fradrag for den erhvervsmæssige kørsel. Dette kan enten beregnes ud fra Skatterådets satser eller baseres på de faktiske udgifter, hvis du lejer en erhvervsbil. Husk altid at føre en kørebog, så du kan dokumentere kørslens omfang.

Få hjælp til oprettelsen af din enkeltmandsvirksomhed

Når du opretter en enkeltmandsvirksomhed, er det vigtigt at have styr på skat og fradrag. Har du brug for professionel hjælp til oprettelsen, står Nemadvokat klar til at hjælpe dig med en sikker og juridisk korrekt oprettelse af din virksomhed.